قصة الفضول الجزء التاني
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجزئ التاني من قصة ( الفضول)
اول ما النور قطع بقول يا محمد فجاءة سمعت صوت ضحكة طالعه من محمد بحط ايدي علية مش محمد صحبي هتقولولي عرفت ازاي الي حطيت ايدي علية كان جسم طويل كلو شعر بطريقة رهيبة شلت ايدي ولسة هصرخ لقيتو مسك ايدي وفي لحظة ما مسك ايدي جسمي كلو اتشل عاوز اصرخ مش عارف عاوز اتكلم صوتي مبيطلعش ومش شايف اي حاجة الدنيا ضلمة تماما وفجاءة سمعت صوت بيقول العهد العهد لعن كل من مس العهد هلاكا تهلكو هلاكا لكل من مس العهد وانا مش فاهم حاجة وفجاءة لقيت محمد بيقولي قوم انتا نمت قدام التلفزيون يبني نمت!!!" يعني انا كنت نايم وانتا جيت امتة انتا مش كنت هنا قالي هنا فين وهناك فين انتا ياعم مش طلبة هبل انا هروح اخد شاور واجي بصراحة انا خايف ومش عوزة يمشي بقولو محمد انتا هطول في الحمام بيقولي لية قلتلو علشان زهقان وعاوز اقعد معاك قالي لا متقلقش قلتلو خلاص ماشي هقلو اية يعني هقلو خايف اقعد لوحدي بس طول ما انا قاعد سامع اصوات جوايا واصوات جوة الاوضة بتاعت الفندق ومش فاهم ولا مستعوب اية الي بيحصل لدرجة اني شكيت اني عندي حالة نفسية افتكرت البندول الي انا جبتو معايا مش عارف ازاي كنت نسية قولت لما ابص علية روحت اجيب البندول مسكتو لقيت مكتوب علية كلام صغير اوي صعب تقرئو مش مفهوم بس في جملة فهمتها هلاك كل من تجرئ علي نبش العهد افتكرت الكلام الي الكائن الغريب قالو عهد يبقي هو دة العهد انا هرجعو واميد كل حاجة هترجع زي طبعتها في اللحظة دي لقيت محمد دخل عليا وبيقولي انتا فاكرها سهلة اوي كدا ترجعو وكل حاجة هتخلص انتا خلاص نبشت انتا اللعنة مسكتك انا هخليك تتمني الموت حتي لو رجعتو يا مصطفي يابن سعاد انا ببص لمحمد كدا وبقلو محمد انتا اية الي بتقولو دة وعرفت اسم امي ازاي لقيتو ضحك بس الضحكة مش بصوت محمد بصوت مرعب بشع ولقيتو بيقولي محمد وعمال يضحك ويقولي محمد هيموت بسببك وفجاءة المشهد كلو اتبدل وبداء يخرج من جسم محمد الاف الحشرات الغريبة الاف وكلها جاية زحف عليا حشرات مرعبة وانا عمال احاول اجري وابعد بس اروح فين الحشرات في كل مكان في السقف الارض الحيطان زي ما تكون الاوضة اتحولت لبيت حشرات وكلها جاية عليا وفعلا ابتديت تطلع جسمي وهيا بطلع علي جسمي حاسس بي انها بتقطع في جسم الم شديد جدا وانا مش قادر عمال اقول يارب يارب اصحي من الحلم دة يارب يارب ونبي ساعدني وخلصني من الي انا فية يارب وفجاءة محمد دخل عليا الاوضة وبيقولي مالك يبني واقف بتبص علي السقف كدا لية هو عجبك بصيت علي جسمي وعلية والاوضة كل حاجة اختفت بقلو محمد شوفت الحشرات وانتا كنت بتقول كلام غريب وانتا عرفت اسم امي ازاي قالي امك وانا اعرف اسمها منين واعرفو لية محمد انتا لو بتعمل كدا علشان تخوفني فا فكك مني علشان مروحش علشان انتاوانهاردة غريب وتصرفاتك كلها غريبة وانا ابتديت اخاف منم ومن طرقتك انتا عمال تعمل حركات غريبة وتطلع اصوات غريبة ودلوقتي حضرتك كنت واقف باصص للسقف وعمال تقول العهد الملعون بطاش بطاش حراس عمال تقول كلام غريب ومبرق جامد انا ابتديت اخاف منك فا لو عاوز تخوفني انا خوفت ياعم انتا عارف اني بخاف من خيالي اصلا طبعا انا قاعد بسمع كلام محمد ومستغرب بس مكدبتهوش علشان انا اي حاجة دلوقتي ممكن اصدق اني عملتها منا عمال تحصلي حجات غريبة وانا مش حاسس بيهو واكون صاحي الاقي نفسي نايم قمت قلتلو محمد انا هقولك كل حاجة حكيت لمحمد كل حاجة حصلت من اول ما دخلنا البيت لغاية دلوقتي طبعا محمد افتكر اني بضحك علية وبعمل كدا علشان اخوفو وبل الذات لماوقلتلو الي كائن قالي انو هيموت محمد طبعا سبني ومشي وقالي انا ماشي وفعلا محمد اخد شنطة هدومو ومشي وسبني لوحدي بس الغريبة اني سامع صوت حد بيستحمي في الحمام اه واللهي في حد مشغل الدش وعمال يستحمي طبعا انا مرعبوب وبقول بصوت خفيف محمد انتا ممشتش محمد انتا الي في الحمام محمد وفجاءة صوت المية قطع عاوز افتح الباب بس انا عارف ان مش ده محمد بس اعمل اية في الفضول فتحت الباب فتح معايا بس الحمام كان فاضي تماما قفلت الحمام وقولت انا لازم اروح البيت دة لازم ارجع البتاعه دي او افهم اية الي حصل منا مش هفضل كدا لو هموت اموت بس اخلص وبل الفعل دخلت الاوضة نمت بس محصلش حاجة صحيت وكنت مقرر اني هروح البيت لقيت محمد بيرن عليا بيقولي انتا فين قلتلو في الاوضة قالي طب تعلالي عند البيت وهات معاك البتاعه دي هنرجعها يمكن نخلص من القرف دة علشان ابتدي يحصلي حجات غريبة زيك وصدقتك قلتلو انا اصلا كنت ناوي اوديها وبل الفعل روحت لقيت محمد مستنيني بس وانا ماشي سامع اصوات غريبة جوايا في دماغي اصوات بشعه وصريخ دماغي هتنفجر بس الغريبة محمد مكنش خايف فا دخلنا محمد بيقولي حطها ويلا نمشي طلعتها من جيبي وجاي احطها لقيت الكائن دا واقف قدامي جة وظهر امتة بشكلو البشع بس كان حوالية كائنات كتيرة زي ما يكونو الحرس بتوعو كائنات قصيرة مرعبة وشها محروق تماما وبتزحف زي الكلاب شكلها مرعب ببص علي محمد لقيتو بيركع وبيقولو انا نفزت رغبتك لقيتو بيقولي اركع يا مصطفي علشان يسبناوفي حلنا هو وعدني قلتلو اركع لمين انتا عبيط وفجاءة ملامح الكائن دة اتبدلت ومسكني من رقبتي وحدفني بقوة كبيرة والكائنات الي حوالية لقيتها بتزحف عليا وفجاءة محمد لقيتو بيتحول للكائنات دي وبداء يهجم عليا وفعلا هجمو عليا وفجاءة لقيت منبة الفون بيرن علشان الاقي نفسي في البيت ببص في الساعه لقتها 10 ببص في التاريخ لقيتو تاريخ انهاردة اية يعني انا كنت بحلم يعني كل دة حلم انا اكيد اتجننت انا حياتي كلها احلام طب اية الي بيحصلي دة انا خلاص هتجنن ايوة انا اتجننت انا مبقتش عارف الواقع من الحلم بس حصل حاجة غريبة لقيت الباب بيخبط بفتح لقيت محمد ومعاه راجل غريب شكلو يدي علي الاربعينات ملمحو عادية مش مخيفة لقيت محمد بيقولي دا الشيخ حامد انا حكتلو علي الي حكتهولي وقالي عاوز يشوفك فا جبتو وجيتلك قالي احكيلي يا لبني اية الي حصل حكتلو كل حاجة وانهرت في العياط وانا بحكيلو وفجاءة بصلي بغض وعمال يهز دماغو انا خوفت منو بصراحة وقالي غمض عينك وانتا يا محمد غمض عينك ومهما تسمع او يحصل اوعو تفتحو عينكم مهماويحصل والي هقلوكم علية تعملوة وابتداء يقراء ايات قراءن وبعد كدا قال انا عاوز اعرف اسمو وانا سامع صوت بيكلمو بيقولو لا لا بيقلو انا با امرك هو مين قالو لا لا لن نخضع لن نتكلم انهو الاقوي لن نخضع وفجاءة سمعت صوت غريب وحامد ابتدي يقول كلام غريب مش مفهوم وقال اوعو تفتحو عينيكم بس انا عاوز اشوف اية الاصوات دي والصريخ في حاجة بتقولي فتح ولسة هفتح لقيتو بيقولي اوعي يا مصطفي تفتح عينك وفجاءة قلنا اقرئو اية الكرسي بسرعه قعدنا نقراء اية الكرسي بعد، كدا قلنا فتحو عنيكم وقال احنا لازم نروح البيت دة حالا وهات معاك العهد قلتلو عهد اية قالي البندول وجبتو وبل الفعل روحنا بس حامد قالنا انا مش ضامن واننا هنرجع كويسين وبل الذات انا انا اذيت ناس كتير وقالت هساعدك يمكن ربنا يسامحني عن الي عملتو وبل الفعل روحنا سامع اصوات كتيرة في وداني بيقولي هلاكلا تهلكو الموت بي انتظارك يا نابش العهد انتا وصحبتك عليك اللعنة وكلام كتير مش فهمو وفجاءة حامد قالي متردش عليهم ولا اكنك سامعهم متسمعش ليهم وفجاءة وصلنا اول ما فتحنا البيت ببص علي حامد اقلو اخش لقيتو متنح في حاجة في البيت وباصص عليها برعب شديد ببص علية بقلو مالك انا خايف ابص من منظر الرعب الي في عينو بس بصيت وكانت مفجاءة شوفت.. يتبع في الحزئ التالت
تعليقات
إرسال تعليق