قصة لعنة نيفارتيتي الجزء الثالث

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

لعنة نيفارتيتي الجزء الثالث
بعد ما سمعت كلام ممدوح
مبقتش فاهم حاجه
ايه دخلي انا بموضوع كف الملكة ده؟! وايه دخلي انا بلعنتها؟! .
مش عارف اربط اي حاجه ببعض
عشان كده سألت ممدوح وقولتله:
-طب انا ايه دخلي بكل ده
جاوبني وقال:
- اكيد في رابط معين مابينك وبين القصة ده، والوحيد اللي هيرد علي سؤالك ده هو انت .
في نفس الليله بعد ما خلصنا نقاشات انا وممدوح، راح كل واحد فينا علي سريره، قعدت احارب عشان انام ومش عارف من كتر التفكير .
واخيرا بعد معاناة لقيت عيني بتتقل وروحت في النوم
____
مش عارف بقي مر قد ايه اول ما نمت ولما بدأ يتسلل صوت مألوف بالنسبالي .
قمت عشان اعرف ايه مصدر الصوت ده وجي منين، الصوت كان جي من الصاله، وشويه وبدات اسمع صوت تزييق باب الاوضه، عشان بعدها الاقي.
راجل لابس ابيض، مش قادر اعرف معالم وجه الشخص ده، ومازال نفس الصوت مستمر...
كان بيردد اسمي بصوت متاكد ان اعرفه كويس، لكني مش قادر ان احدد مين صاحب الصوت.
شويه ولقيت الراجل ده دخل الاوضه وقفل الباب وراه, قرب علي السرير لحد ما قدرت اشوف وش الراجل كويس .
ماصدقتش اول ماشوفته
الراجل ده يكون ابويا !!!
اكيد انا بحلم وهفوق من الحلم ده دلوقتي
لكنه بدأ يقعد علي طرف السرير وقالي: ماتخفش انا هنا عشان اساعدك
رديت عليه بخوف وقولتله:
انا بشوف كل يوم ان انا فيه.......... قطعني في اللحظه دي ورد وقالي:
انا عارف انت عاوز تقول ايه
حل كل اللي انت فيه مش هنا، الحل هناك عند الصندوق....... مجرد ما قال لي الكلام ده كل حاجه اختفت !!!
كل شيء رجع لطبيعته تاني وابويا اختفي
لكن خلاص انا دلوقتي عرفت ان الحل ان اروح البلاد، واشوف الصندوق اللي نسيت ان موجود من الاساس،
مش عارف ازاي نسيت حكاية الصندوق ده، يعني حل اللي انا فيه قدام عيني وعمال ابحث عليه .
لكن قبل ما هسافر لازم اقول لممدوح واخلي يجي معايا، لان اكيد هحتاج مساعدته ليا في اللي انا داخل عليه .
__________
تاني يوم بعد ما رجعت من المحاضرة حكيت لممدوح علي الحلم
وكمان قولتله علي قراري اني هسافر الاقصر، وطلبت منه ان يسافر معايا، الاول ممدوح ماوفقش وقالي:
-الامتحانات فضلها كام يوم يابني انت عاوزنا نضيع مستقبلنا عشان شوية كوابيس
سفر ايه اللي هنسفره دلوقتي
رديت عليه وقولتله:
- انا لازم اسافر لان مستحمل اللي بيحصلي ده، وغير كده انا لو استمر الحال ده معايا فعلا مستقبلي فعلا هيضيع ..
اقتنع ممدوح بعد الحاح ومناقشات ومجادلات ما بينا، واتفقنا اننا هنسافر الصبح
وعشان كده حضرنا نفسنا وعلي الساعة ٨ الصبح نزلنا المحطة القطر، والقطر اتحرك بينا الساعه ١٠ الصبح، اتصلت بامي ان انا جي البلاد ومعايا حد صديقي ف الكليه واحنا ف القطر دلوقتي .
_____
وصلنا الاقصر علي الساعه ١٠ بليل، وبعدها كنت موقف عربية عشان توصلنا البيت ...
اقل من ساعة كنا وصلنا البيت
سلمت علي امي وعرفتها بممدوح زميلي وهي بدرها طبعا انهالت عليا ب اسئلة ولا ليها اول من اخر ..
اسئلة من نوع انت ايه اللي جابك و امتحاناتك فضلها اسبوع، وانا بدوري دورت علي اي حجه لحد ما قولتلها: مافيش حاجه يا امي عادي جي اغير جو واطمن عليكي، لان عارف انتي حالتك هتبقى ازاي بعد وفات ابويا، وغير ان مقعدتش كتير لما كنت هنا قبل وفات ابويا الله يرحمة..... صدق امي الكلام اللي قولته ليها ومتأكد انها مقتنعتش بأي كلمة ..
المهم دخلت الاوضه انا وممدوح وامي سبتنا وراحت تحضر لينا اكل
اول ما دخلت الاوضة قعدت ادور علي الصندوق لحد مالقيته زي مهو في نفس المكان اللي سيبته فيه .
اول ما ممدوح شاف الصندوق قالي: هو ده الصندوق اللي خليتني اسافر الاقصر مخصوص عشانه
رديت عليه وقولتله: ممكن تسكت بقي عشان افتحه واشوف ايه حكايته ده كمان .
سكت اخيرا ممدوح وانا فتحت الصندوق .
عشان اول ما افتح الصندوق واشوف ايه اللي موجود فيه
عنيا انا وممدوح تبحلق ف الصندوق ومش مصدقين اللي احنا شايفينه !!
حاجه ملفوفه بطريقة غريبة شبه ايد لكنها ملفوفه او بمعنى اوضح ايد متحنطه !!
فضلنا بصين للصندوق ولليد دي ربع ساعة ومش بنفتح بقنا بكلمه وحده... لحد ما قطعت الصمت ده وقولت لممدوح: الصندوق مش موجود فيه ايد وبس ده فيه ورقة كمان .
مجرد ما قولت الكلمة دي ورفعت الورقة لممدوح، راح سحبها من ايدي............وبدأت يقلب فيها...
بعدها قالي: دي ورقه متهلكة جدًا ومكتوب كلام فيها كلام بخط مرتعش زي ميكون مذكرات .
رحت بادلته ف الرد بفضول وقولتله: طب مستني ايه ماتقراها او تجيب انا اقراها
راح فعلا بدأت يقرا المكتوب وكان كالتالي:
*******
الكلام ده مر عليه سنين مش فاكر قد ايه بظبط انما اللي فكرة ... ومش هقدر ان انساه ... لما جالي باحث وعالم اثار اجنبي .. جه وكان طالب مني بحكم عملي ف هيئة الاثار .. طلب انه عاوز يدخل مقبرة توت عنخ آمون ... واهم طلب قالو ان عاوز يدخل سراً .. يعني مش عاوز حد ياخد خبر بالموضوع ...
ولما سألتو ليه مش عاوز حد ياخد خبر بالموضوع؟ ... قالي ... ف اكتشاف عاوز اكتشفه ف مقبرة توت عنخ امون ومش عاوز حد يعرف اي حاجه عن البحث ده ... وهيكون ليك مبلغ كويس جدًا هقدمه ليك ..مقابل انك تدخلني المقبرة وتحفظ السر ده بيني وبينك ..
المبلغ كان كبير جدًا .. وملفت لاي حد مكاني كان هيوافق من غير اي مجادلة ..
دخلنا المقبرة وكل حاجه كانت طبيعية .. لحد ما بدأنا نتوغل اكتر لداخل المقبرة .. عشان ف ثواني .. يختفي الباحث من امام عيني ف لمح البصر.
معرفش ده حصل ازاي وليه؟! .. لكن اللي اقدر اقوله ان ف لاحظت الاختفاء .. سمعت صوت صرخه قوية جية من مكان ف المقبرة انما مش قادر اتبين المصدر بضبط .
لكن الصوت بقى اقوة من الاول وعرفت ان جي من مكان ف اخر ممر .. ف نفس الساحة اللي كنت واقف فيها انا والباحث ..
جريت بسرعة لحد ماوصلت لاخر الممر عشان الاقي؟!!
جثه مرمية بجانب تابوت فرعوني ضخم !!
والجثة من غير راس!! كانت مفصول منها الراس !!
قربت للجثة بحذر وقدرت اعرف صاحب الجثة دي من اللبس
كانت الجثة جثة الباحث، وعرفت كده من اللبس..
كان منتشر حوالين الجثة كم هائل من حشرات شكلها كبير وبشع !!
كانت بتاكل ف كل جزء ف الجثة !!
صرخت بعلو صوتي اول ما شوفت المشهد ده ... لكني سكت لما شوفت حاجه غريبة كانت ف ايد الجثة ... حاجه مسكها الباحث ب ايدو .. ومتبت عليها اكن خايف ان يسبها .. بحركة تلقائية مني ومش عارف عملت كده ليه وازاي ..
اتجهت نحيت الجثة .. ووطيت وخدت الشيء ده وطلعت اجري ... من الهلع اللي كنت فيه .. حتي مبصتش ف اللي انا مسكه ف ايدي .. لكن لما خرجت من المقبرة وهديت شوية من التوتر والخوف ..
قدرت اعرف ايه اللي انا مسكه ؟!
كنت ماسك ايد كانت متحنطه !!
الغريب والمرعب هنا لما خرجت ووصلت البيت .. تاملت الايد بتركيز وبشكل اوضح .. حسيت ان الايد زي ميكون فيها روح !!
سُخنه بطريقة مرعبة .. حسيت ان عروق الايد بتنبض ما بين انامل ايدي !!
عشان كده رحت حدفت الايد علي الارض بكل رعب وتوتر .. لحد ما حصل حاجه عمري ماكنت اتخيلها تحصل ؟!
الايد شوفتها بتتحرك علي الارض !!
بتتحرك ف كل ركن ف الاوضة !!
لحد ما لقتها اترفعت مره وحده عن الارض !!
وراحت هجمت علي رقبتي !! وقعدت تضغط ف رقبتي لحد ما حسيت ان روحي بتتسحب مني !
عشان بعدها الدنيا تتحول لسواد واغيب عن الوعي!! ..
فقت من الشيء الصادم اللي حصلي عشان بعدها الاقي كل حاجه طبيعية، والايد موجودة علي السرير ومش بتتحرك ..
بس قررت ان اخفي الايد دي بعد كم الكوابيس اللي فضلت اشوفها، صاحي او نايم بحس بخيالات بتجري حوليا، اشوف ست شكلها مرعب ومحروق جسمها عن اخره !! وايديها الشمال مقطوعة !!
خفيتها بعد الكوابيس دي، عشان كل حاجه ترجع لطبيعتها تاني، وتتوقف الكوابيس .
لكن الوضع مستمرش ع كده هو اه وقف فترة كبيرة من العمر. ايوة من العمر وقف اكتر من ١٥ سنه مبشوفش حاجه، لحد مابدات انسى الموضوع اصلا .
لحد ما حلمت ب اخر حلم، وده اللي كان سبب ان يخليني، اخليك يا راضي تعرف كل حاجه .
لان الست رجعت تاني وتوعدت انها هتنتقم من اللي دنس جسدها واخترق خصوصيتها !!
لكن الانتقام مش مني انا؟!!
هتنتقم مني بأذيتك انت يا راضي يابني!!
عشان كده بقولك لازم ترجع اليد دي مكنها عشان تسلم من ازيتها، وتنتهي لعنتها .
لكن لازم عشان تقبل ب اليد دي ف حاجه مهمة لازم تخدها روح الملكة نفرتيتي!!! ولو مخدتهاش مش هتنتهي اللعنة ولا هتقبل تاخد اليد بسلام !!!
سلام يابني
وبرجوك تسامحني !!!
_______________
بعد ما خلص ممدوح قراءة مبقتش قادر افكر، معقول ابويا سبب كل اللي بيحصلي، معقول هو اللي دخلني ف لعنة انا ماليش فيها اي دخل، طب عاقله كان فين لما وافق من الاول ع كلام الباحث ده، كلها اسئلة مش عارف الاقلها اي اجابة.
ف لاحظت التفكير دي لقتني بقول لممدوح:
انا مش فاهم اي حاجه ؟ او بمعنى اوضح مش قادر استوعب
رد ممدوح عليا عشان يضيف لي بحر اخر من الاسئلة اللي مش بتخلص :
ما الموضوع مفسر نفسه قدامك اهو، ابوك هو نفسه الشخص اللي جه ليه الباحث الفرنسي، وهو اللي لاجئ له عشان دخول المقبرة ، زي ما بحثت عن الموضوع وقولتلك علي حكاية البردية اللي طلبت مني اجبلك ترجمتها... انت بقي هتتصرف ازاي او قررت تعمل ايه ..
رديت علي ممدوح بعقل مش قادر يفكر وقولتله: هدخل طبعا المقبرة عشان انهي الموضوع ده، واكيد هتدخل معايا وهتساعدني .
مجرد ما قولت اخر كلمة لقيت ممدوح وشه اتقلب وقالي بغضب:
لا طبعا ماليش دعوه ب الحوار ده ادخل انت وحل موضوعك بعيد عني .
لكنه ف الاخر وافق بعد الحاح طبعا مني .
وقررت قبل ما ادخل ان اروح لحد صديق ابويا كان شغال معاه عامل حفر تبع وزارة الاثار وطلبت منه مساعدته ان ادخل المقبرة من غير ماحد يعرف ومن غير اي مشاكل .
ووافق ان يساعدنا اننا ندخل المقبرة بدون اي مشاكل ممكن تحصل، لكنه قالنا هندخل عادي بالنهار كأننا ناس داخله زيها زي اي سائح داخل المقبرة، عشان مانلفتش انتباه اي حد .
___________
تاني يوم الصبح نزلنا انا وممدوح لمكان مقبرة توت عنخ آمون في وادي الملوك بالأقصر
الاول دخلنا لبوابة المقبرة، وفضلنا ماشيين ف ممر طويل و كان ضيق جدًا مساعي شخصين بالعفية .
فضلنا نمشي ف الممر ده اكتر من ربع ساعة، الهوا كان معدوم وكان الجو برد لان الرطوبة جوه الممر ده عالية ........
كنت انا ماشي ف الاول وممدوح ورايا .. لحد ماوصلنا لساحة كبيرة كل جدرانها من الجرانيت ...... وكل الجدران عليها جماجم بني ادمين خارج منها اضاءة لونها احمر .. مخليه كل الاضاءة لونها احمر بشكل مرعب ....
حاسس وانا ماشي مع ممدوح ان ف خطوات بتمشي ف المكان ... خطوات مجهوله مش قادر اعرف مصدرها ..... كل ما كنت ابص ورايا ماكنتش بشوف اي حاجه ماشية ورايا فقولت اكيد انا بيتهيقلي من جو الرعب اللي انا فيه ....
ماركزتش مع صوت الخطوات وكملت مشي وقررت ان مش هتلفت ورايا مهما حصل .. لكن حصل حاجه خلتني اتلفت ورايا .. سمعت صوت فحيح تعبان صوته كان يخوف صوت مش طبيعي بالمرة .. اتسمرت مكاني مقدرتش ان اتحرك من الرعب .. الصوت لسة سمعه ورايا .. كنت سامع الاول الصوت بيعد لحد ما بدأ يقرب اكتر لحد ما الصوت حسيت ان ورايا ع طول ... حاسس ان ف حاجه بتمشي ف الارض وبتقرب عليا ... ف اللحظة دي اتلفت ورايا عشان اشوف منظر ماكنتش اتمنى ان اشوفه ... تعبان حجمه كبير جدا ... واخد حجم المكان اللي احنا فين من السقف لحد الارض ... التعبان كان موجه راسه ليا وعمال يطلع ف لسانه ليا زي مايكون بيجهز نفسه للهجوم عليه .....
مر دقائق عليا وانا واقف وببص علي منظر التعبان اللي لونه اسود زي الفحم وعينه اللي خارج منها شرار بتنظر لي بغضب ... دقائق مرت عليا ولا كأنها سنه من الرعب ...... التعبان مافضلش واقف يبصلي كتير .. بدأ انه يتحرك عليا وكل ما كان بيتحرك كنت بحس ان روحي بتخرج من جسمي ... اتحرك لحد ما بقت راسه ف وشي بظبط ... طلع لسانه ووجه لوشي .. وفي لحظه هجم عليا ... عشان بعدها ماحسش ب اي حاجه من حواليا ... اخر حاجه شفتها كان التعبان وهو بيهجم عليا وبعدها كل حاجه بقت سوده من حواليه ..........
فوقت علي صوت ممدوح وهو بيحاول يفواقني وبيهز جسمي بعنف علي امل ان يلحقني ...
واول ما فقت لقيت نظراته ليا نظرات كلها رعب ... طبعا قعدت اقول كلام انا نفسي ماكنتش عارف بقول ايه كنت بصرخ وانطق بكلمة تعبان بيهجم عليا واصرخ .....
هديت بعدها عشان ممدوح يقولي:
- انت ايه اللي حصلك يابني شوفت ايه يخليك تقع ع الارض وتقعد تصرخ بشكل هستيري انا خفت منك، جسمك كان بيتنفض ف الارض جامد، ده غير السائل الغريب اللي كان بيخرج من بؤك .....
ماكنتش ف حالة تسمح ان احكيله ع اللي شوفته عشان كدا قمت من ع الارض وقولتله لازم نكمل وندخل الغرفة السرية دي ف اسرع وقت ...
بالفعل كملنا مشي لكن كنا بنسرع ف مشيتنا عشان نخلص من اللي احنا فيه ده ..
وبردو كنت حسس بنفس صوت الاقدام وفحيح التعبان .. وعشان كدا قولت لممدوح لازم نجري دلوقتي عشان حاسس ان ف مصيبه هتحصل لو ما دخلناش الغرفة وخرجنا بسرعة .....
جرينا لحد ما وصلنا لساحة ف اخر الممر ... وفي الساحة دي في مدخل صغير تاني ... دخلنا منه ..
كان بردو ممر، لكنه كان بمُنحنا للشمال .. فضلنا نمشي مسافة كبيرة ...
لحد ماوصلنا لغرفة صغيرة .. كانت بنفس شكل الجدران اللي من من حجر الجرانيت والرسومات والكتابات الفرعونية اللي منتشرة ف كل الجدران ....
تابوت صغير الحجم وماليان كتابات فرعونية .... فضلنا نتأمل الغرفة انا وممدوح ... وكنا مش بنتكلم من المنظر اللي عمرنا ما تخيلنا اننا ممكن نشوفه .... ممدوح كان واقف ورايا بعيد عن التابوت .. وكان شكله مرعوب من المنظر... لكني اتحركت اتجاه التابوت ... وقعدت امشي حوالين التابوت وبتأمل ف كل حتي فيه.....
لحد ما اغرب حاجه حصلت وانا بلف حوالين المقبرة .... ف اللحظه دي... لقيت رجلي لمست قطعة حجار ع الارض واول ما لمستها .... سمعنا صوت شبيه بصوت البوق !!! انما كان الصوت قوي مرعب!!
ولقينا الارض بتتهز بطريقة قوية !!! ممدوح كان واقف بيبص عليا من جنب التابوت مش عاوز يتحرك من الرعب اللي هو فيه من شدة الهزة...
فجأة انتشر حشرات تحت رجلينا !!! حشرات ع ما اعتقد الحشرات دي هي الجعران اللي بيقدوسها الفراعنه !!!
مجرد ما الحشرات دي ظهرت لقينا التابوت بيتحرك حركة قوية لدرجة اننا افتكرنا انه هيتشال من مكانو !!
التابوت كان بيلف حوالين نفسه!!! عشان اضاءة حمرا قوية تنتشر ف المكان اللي احنا فيه !!!
ونسمع صوت ابواق عالية اكتر من الاول.... مع اصوات لصرخات تنتشر ف كل حته .... ومجرد ما الاصوات دي ظهرت ... لقينا جدار بيتفتح اكن باب سري بيتفتح !!! باب ظهر من العدم !!
اول ما الباب اتفتح ... اتحركت عشان ابص ايه هو ورا الباب السري ده ... عشان اشوف تابوت تاني ف الحجرة دي .. انما كان اكبر بمراحل من التابوت الاول .. التابوت بدأ يتزحزح من مكانو !! لحد ما اتفتح !! ...
دخان ظهر فجأة من التابوت ده !! دخان كان كثيف بشكل مش معقول... فضل الدخان يزيد .. لحد ما تلاشى فجأة ........
اول ما الدخان اختفى .. خرج جسم بشري من التابوت !! ماكنتش قادر اسكشف مالامح الجسم ده ..... لحد ما الجسم خرج بالكامل من التابوت عشان اقدر اعرف ملامح الجسم بشكل اوضح ؛
جسم ضخم .. عبارة عن كتلة من السواد .. كل جسمه ماليان شعر بطريقة مش طبيعية !! ...
الجسم ده شبه, القرود لكنه واخد جسم الانسان بكل تفاصيلة !!
نفس الرجلين .. لكنها شبه رجول الجمل وبحوافر طويلة !! وراس كبيرة بقرنين زي قرون الشياطين !! وعين وحده ف نص راسو!! اما المناخير ف عبارة عن تجويف اسود !! والفم عبارة عن اسنان مدببه خرجه لبرا بشكل مفزع!!!
الكائن قعد يقرب لفتحت الباب .. وكل ما يقرب كان حشرات كتير بتظهر من تحت الارض !! الحشرات كانت بتهجم لخارج الحجرة بشكل سريع !!! ......
ف لاحظت وانا عمال اتأمل المشهد ده ...
بصيت ورايا لممدوح .. عشان يحصل اغرب حاجه ماكنتش متصور انها ممكن تحصل؟!
لقيت ممدوح بيندفع نحيت البوابة مكان ما انا واقف!!! ويروح دفعني بكل قوة لداخل الحجرة!!!
وبعدها الباب يبدأ يلتحم ع بعضو لحد ما يتقفل عليا مع الكائن الاسود الضخم!!!
عشان الباب يتفصل مابينا احنا الاتنين!!!!
__________
اكيد هتسأل ايه مصير راضي دلوقتي؟! وليه عملت كده ف راضي؟! وانا نفسي ايه اللي حصل معايا؟!
ليه دفعت راضي؟!
السؤال ده ما عرفش ليه اي اجابه لحد الان
كل ما ف الموضوع ... لما شوفت الجدار بيتحرك واتفتح نصين زي مايكون بوابة اتفتحت ... وفي لاحظت ما كان راضي بيتأمل الحجرة من الداخل...
ف اللحظه دي بصيت نحيت التابوت اللي انا واقف جنبو لقيت الغطاه بتاعو اتفتح .... ولما بصيت جوه التابوت .... لقيت مومياء فرعونية !!! اول ما شوفتها... اندفعت ع راضي وبعدها دفعتو لداخل الحجرة !!!
وبعدها جريت خدت المومياء !!! وخرجت من المقبرة ف ثواني !! ....
اما عن سؤال ايه هو مصير راضي دلوقتي؟!!
هرد عليك وهقولك معرفش بردو !!! لكن اللي متأكد منه ان هو بالتاكيد مات !!! ..
متأكد من كده عشان كل يوم بشوف راضي وبيستنجد ان حد يلحقو وكان الكائن الضخم بيعزب فيه بطريقة مرعبة!! ...
اما عن ايه اللي حصل ليا بعد ما خرجت من المقبرة ؟!
لما خدت المومياء دي ... خدتها معايا بيتنا ف اسكندرية ... وتاني يوم مالقتش للمومياء اي اثر !!! معرفش ده حصل ازاي انما اختفت فجأة !!! .....
ومن يوم ما اختفت ... كل يوم بتظهرلي ف احلامي وحتي ف الواقع، بتهددني كل يوم انها هتنتقم من اللي عملتو ....انا متأكد من انتقمها كويس، ومنتظر ان اموت، كل يوم بستناها عشان تاخد روحي، وممكن اوي يكون دي اخر ليلة ليا !! ..
عشان كده انا كتبت كل اللي حصل عشان اخلي كل الناس تصدق ان مش بالساهل كده اننا نخترق خصوصية مكانهم والموضوع يعدي كده ب الساهل ...... وعشان اقولكم ان لعنة الفراعنة حقيقية مش مجرد اسطورة بتتردد ع لسان الناس من سنين !!!
سلام وياريت تسامحني يا راضي ع اللي عملتو فيك !!!! وخلاص انا دلوقتي هاخد جزاء اللي عملتو !! لان سامع صوت حد داخل الاوضة بتاعتي دلوقتي وبينادي بسمي بصوت مرعب اوي !!! الباب دلوقتي اتفتح وهي دخلت دلوقتي !! بسرعة لازم الحق ابعت القصة قبل ما اموت !!!!!

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصة الفضول الجزء التاني

قصة الفضول

قصة ساااخم